..... خوش آمدید .....

.....

(( ** جدید و برای اولین بار **))

* سوالات امتحان نهایی شیمی ۳ از سال ۸۲ تا ۹۲ با پاسخ ( بر اساس کتاب جدید چاپ ۹۲ ) - ارائه :گروه شیمی فارس و خرامه و سایت شیمیدانان*

.....

با سلام :

با تشکر و تقدیر ویژه از همکاران و اساتید گرامی آقایان تمدنی و نوری که سوالات

امتحان نهایی را به صورت بسیار زیبایی مدون نموده و اختصاصی در اختیار ما و همه

دوستداران شیمی  قرار دادند .

این جزوه شامل سوالات شیمی ۳ از سال ۸۲ تا شهریور ۹۲ آقای تمدنی بر اساس

کتاب چاپ ۹۲ بوده که برای اولین بار توسط گروه شیمی فارس و خرامه جهت

دانلود در این تارنما قرار داده می شود .

در ضمن پاسخ تشریحی بخش اول آقای جلال نوری  این سوالات با اصلاحیه جدید

 نیز به این فایل اضافه شده است .

لینک دانلود :

سوالات نهایی شیمی 3 با پاسخ 82-92

 لینک دوم دانلود :

سوالات طبقه بندی شده نهایی شیمی 3 از 82-92 

 

لینک اول دانلود :

جزوه ی شیمی 3 کامل - آقای نوری

 لینک دوم دانلود :

جزوه ی شیمی 3 کامل ( آقای جلال نوری )

.....

بانک رایگان نرم افزاری سوالات نهایی سوم متوسطه 87 - 91 .....

بانک سوالات سوم متوسطه با جواب

( ۹۱ - ۸۷ )

 آماده دانلود در

وبلاگ شیمی خرامه

کلیک نمایید : بانک رایگان سوالات نهایی سوم متوسطه 87 - 91

 

.....

.. ... .....

جهت دانلود رایگان سی دی شیمی 2 روی لینک کلیک کنید .....

 

                       لینک های جدید به دلیل مسدود شدن سایت پرشین گیگ در آینده

                                        نزدیک در وبلاگ قرار داده خواهد شد

....

جهت مشاهده آزمایشات روی لینک کلیک کنید

 

آزمایش های جالب شیمی

واکنش فوق ازجمله واکنش هایی است ....

برای مشاهده توضیحات کامل در مورد این آزمایش بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

مشاهده کامل آزمایش جالب بالا



.....

 
تاريخ : سه شنبه 1393/06/04
 

با سلام :

کتاب الکترونیکی 33آزمایش ساده علوم و شیمی را با نویسندگی

استیو اسپنگلر و ترجمه محمد علیزاده را از لینک زیر دریافت نمایید .

لینک دانلود :

کتاب الکترونیکی 33 آزمایش ساده

 


برچسب‌ها: آزمایشگاه شیمی

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : چهارشنبه 1392/07/17

جایزه نوبل شیمی 2013 مشترکا به سه شیمیدان اعطا شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، جایزه نوبل شیمی امسال به مارتین کارپلوس، مایکل لویت

و آریه وارشل به خاطر توسعه مدل‌های چندمقیاسی سیستمهای شیمیایی کمپلکس اعطا شد.

شیمیدانان پیش از این با استفاده از توپها و میله‌های پلاستیکی به ساخت مدلهای مولکولی

می‌پرداختند؛ اما امروزه مدلسازی با رایانه انجام می‌شود. در دهه 1970، مارتین کارپلاس،

مایکل لویت و آریه وارشل بنیادی برای برنامه‌های قدرتمند ایجاد کردند که برای درک و پیش‌بینی

فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده هستند

مدلهای رایانه‌ای منعکس کننده واقعیت برای بیشتر پیشرفتهای شیمی امروز بسیار حیاتی هستند.

ادامه مطلب جالب :


برچسب‌ها: برندگان نوبل شیمی

ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

با سلام :

متاسفانه در چند سال اخیر مشاهده شده که در مورد درس شیمی در امتحانات نهایی و

کنکور بی مهری هایی صورت گرفته است . در این راستا گروه شیمی فارس با ارسال مقاله

 به دفتر دبیرخانه راهبردی شیمی ، دفتر تالیف کتب درسی شیمی و مجله رشد شیمی

سعی نموده این موضوع را به اطلاع افراد صلاحیت دار برساند .

لینک دانلود مقاله :

 (( چقدر در حفظ شیمی موفق بوده ایم ؟))

 


برچسب‌ها: مقالات

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

با سلام :

از لینک زیر مقالات ارسالی همکاران شیمی  مناطق و شهرستان های استان فارس که به دبیرخانه

شیمی ارسال شده است ، را دریافت و مشاهده نمایید .

لینک دانلود :

مقالات گروه شیمی فارس ( آذر 91 )

مقالات سایر همکاران :

3578/15/1_خواص آلومینیم.pdf 3578/15/2_خواص طلا.pdf
331.78 KB 228.34 KB


برچسب‌ها: مطالب متنوع شیمی

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1391/09/24

 

آزمایش های جالب شیمی

واکنش فوق ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود .

بقیه در ادامه مطلب :


برچسب‌ها: گوناگون

ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : سه شنبه 1391/09/14
 

با سلام :

با توجه به درخواست برخی دوستان مطلب کوتاهی در مورد شیوه کار و تاریخچه ساخت

لامپ اشعه کاتدی(CRT) را در لینک زیر دانلود نمایید .

لینک دانلود :

آشنایی با لامپ کاتدی ( CRT )


برچسب‌ها: مطالب متنوع شیمی

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : چهارشنبه 1391/08/10
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

ایرنا: دانشمندان در مركز پژوهش های اتمی اروپا، روز چهارشنبه ذره ای كوچكتر از اتم را كشف كردند كه احتمالا توضیح می دهد چرا همه اجسام دارای اندازه و شكل هستند.
به گزارش آسوشیتدپرس، رالف هویر، مدیر مركز پژوهش های اتمی اروپا (CERN) در نشستی با دانشمندان فیزیك، با اشاره به اهمیت این رویداد علمی، گفت 'ما اساس گمشده فیزیك ذرات را كشف كردیم.'

وی افزود، ذره ای كه به تازگی كشف شده، یك 'ذره بنیادی اتم' (boson) است؛ با این حال، او از بیان اینكه، ذره كشف شده، همان 'ذره بنیادی هیگز' است، خودداری كرد.


وی گفت 'ما موفق شدیم. ما ذره جدیدی را مشاهده كردیم كه مانند ذره بنیادی هیگز است.'


ذره بنیادی هیگز، یك مفهوم فرضی در علم فیزیك است و وجود آن، وجود چگالی در اجسام را توجیه می كند كه چگالی نیز به نوبه خود، در مجاورت نیروی جاذبه، باعث ایجاد وزن در اجسام می شود.


آزمایشگاه برخورد اتمی CERN، آزمایشگاهی 10 میلیارد دلاری در خاك سوییس و در مرز فرانسه است. این مركز علمی، سالهاست كه با ایجاد برخوردهای پرانرژی میان پروتن ها، به دنبال پژوهش بر روی ماده سیاه (dark matter) و پادماده (antimatter) است.


دو گروه پژوهشگر در مركز CERN، روز چهارشنبه تایید كردند كه یك ذره بنیادی اتمی جدید را كشف كرده اند كه 'به احتمال بسیار، همان ذره بنیادی هیگز است.'


رییس مركز پژوهش های اتمی اروپا می گوید باید تحقیق بیشتری انجام شود تا معلوم شود كه این ذره جدید، چه گونه ای از ذره بنیادی هیگز است.


برچسب‌ها: گوناگون

ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

اصلاح‌هاي جزئي كتاب‌ شيمي1 در سال تحصيلي92-91

براي دريافت فايل مورد نظر روي آيكون روبه رو كليك كنيد.


اصلاح هاي كتاب درسي شیمی3 در سال تحصيلي 92-91

به اطلاع همكاران گرامي و علاقمندان آموزش شیمی مي رساند كه تغييرات كتاب درسي شيمي 3 دوره متوسطه در سال تحصيلي 92- 91 را از فايل زير مي توانيد دانلود نماييد.

تغييرات ديگر كتاب هاي درسي شیمی متعاقبا اعلام خواهد شد.

به اطلاع همكاران گرامي و علاقمندان آموزش شیمی مي رساند كه ميزان تغييرات كتاب هاي درسي شیمی دوره متوسطه در سال تحصيلي 92- 91 به شرح زير است.

1- كتاب شیمی(1) اصلاح جزئي *

2- كتاب شیمی(2) اصلاح كلي **

3- كتاب شیمی(3) اصلاح جزئي

4- كتاب شیمی(4) اصلاح كلي

* ميزان تغييرات 10 تا 15 درصد

** ميزان تغييرات 15 تا 40 درصد

منبع:وبسایت گروه شیمی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی

 


برچسب‌ها: کتب شیمی متوسطه

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : دوشنبه 1391/02/25

شیمی مطالعهٔ ساختار، خواص، ترکیبات، و تغییر شکل مواد است. این علم مربوط می‌شود به عناصر شیمیایی و ترکیبات شیمیایی که شامل اتمها، مولکولها، و برهم‌کنش میان آنهاست.

شیمی  علم اتم‌ها، پيوندها و مولكول‌ها است. دانشي كه مي‌تواند خواص ماده، چگونگي تغييرات و شيوه توليد آنها را از هسته اتم گرفته تا كهكشان‌ها بررسي كند و رشته‌ شيمي، رشته‌اي است كه به پرورش متخصصاني مي‌پردازد كه با مطالعه و تحقيق و آزمايش به ابداع و نوآوري پرداخته يا فرآورده‌هاي شيميايي را كنترل مي‌كنند.


تاریخچه

واژه شیمی  خود داستان درازی دارد. ریشه این نام در واژه کیمیاست. خاستگاه واژه کیمیا را برخی از یونانی دانسته‌اند و چیستی کار کیمیاگری دگرساختن مس به طلا بود. این واژه و داستان دانش شگفت انگیز پشت آن به همراه دانشش به عربی وارد شد و اروپاییان با این واژه و دانش آن از راه عرب‌ها آشنا شدند و این دانش را با نام alchemy شناختند. آنگاه آن را در میان خود پروردند تا در سده‌های نزدیک به ریخت فرانسه شیمی به زبان ما بازگشت. دانش شیمی به دو گرایش شیمی محض و شیمی کاربردی تقسیم می‌شود.

ریشه‌یابی

کلمه شیمی  (انگلیسی:chemistry) در اصل از کلمه یونانی کیمِیا (χημεία) به معنای «به هم فشردن»، «با هم ساختن»، «جوش دادن» و «آلیاژ» و … گرفته شده‌است. همینطور می‌تواند از کلمه فارسی کیمیا به معنی «طلا» و کلمه فرانسوی alkemie یا عربی الکیمیا (هنر دگرگونی) گرفته شده باشد.



اين رشته در سطح كارشناسي به بررسي‌ و مطالعه‌ اجمالي‌ تركيب‌، ساختار و ويژگي‌هاي‌ ماده‌ و همچنين‌ كنترل‌ آزمايشگاهي‌ فرآيندهاي‌ شيميايي‌ مي‌پردازد.

رشته‌ شیمی ‌ داراي‌ دو بخش‌ علم‌ شيمي‌ و صنايع‌ شيمي‌ است‌ كه‌ علم‌ شيمي‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از علوم‌ پايه‌ زيربناي‌ علوم‌ مختلفي‌ همچون‌ بيولوژي‌، بيوتكنولوژي‌، پزشكي‌، دندانپزشكي‌، داروسازي‌ و رشته‌هاي‌ متعدد مهندسي‌ است‌. اما صنايع‌ شيميايي‌ عبارت‌ است‌ از صنايعي‌ كه‌ در آنها واكنش‌ شيميايي‌ انجام‌ مي‌گيرد؛ يعني‌ اقسام‌ مواد اوليه‌ تبديل‌ به‌ محصولات‌ جديد مي‌گردد كه‌ خواص‌ اين‌ محصولات‌ تا حدودي‌ با مواد اوليه‌ متفاوت‌ است‌.

گرايش ها :

رشته‌ شیمی  داراي‌ دو گرايش‌ محض‌ و كاربردي‌ است‌ كه‌ در گرايش‌ محض‌ مبناي‌ كار، علم‌ شيمي‌ است‌ و دانشجو درباره‌ چهار گرايش‌ اصلي‌ علم‌ شيمي‌ كه‌ عبارتند از:

شيمي‌آلي‌، معدني‌، تجزيه‌ و شيمي‌ فيزيك‌ دروسي‌ را مطالعه‌ مي‌كند. اما در شيمي‌ كاربردي‌، دروس‌ پايه‌ شيمي‌ كمتر مطالعه‌ مي‌شود و دانشجو يكسري‌ از دروس‌ مربوط‌ به‌ مهندسي‌ شيمي‌ مثل‌ اصول‌ صنايع‌ شيميايي‌ و تصفيه‌ آب‌ و فاضلاب‌ را مي‌گذراند. مي‌توان گفت كه فارغ‌التحصيل شيمي محض در شروع يك فعاليت صنعتي نقش دارد چرا كه راه‌كارهاي تئوريك ساخت يك ماده را ارائه مي‌دهد و سپس يك فارغ‌التحصيل شيمي كاربردي طراحي نيمه‌صنعتي ماده موردنظر را ارائه مي‌دهد.

بخش‌های اصلی دانش شیمی عبارت‌اند از:

* شیمی  تجزیه، که به تعیین ترکیبات مواد و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازد.
* شیمی آلی، که به مطالعهٔ ترکیبات کربن‌دار، غیر از ترکیباتی چون دو اکسید کربن (دی اکسید کربن) می‌پردازد.
* شیمی معدنی، که به اکثریت عناصری که در شیمی آلی روی آنها تاکید نشده و برخی خواص مولکولها می‌پردازد.
* شیمی فیزیک، که پایه و اساس کلیهٔ شاخه‌های دیگر را تشکیل می‌دهد، و شامل ویژگی‌های فیزیکی مواد و ابزار تیوری بررسی آنهاست.

دیگر رشته‌های مطالعاتی و شاخه‌های تخصصی که با شیمی پیوند دارند عبارت‌اند از: علم مواد، مهندسی شیمی ، شیمی بسپار، شیمی محیط زیست و داروسازی.

شاخه‌های شیمی

* شیمی آلی
* شیمی معدنی
* شیمی  تجزیه
* شیمی فیزیک
* سینتیک شیمیایی
* تعادل شیمیایی
* اسیدها و بازها
* الکترو شیمی
* زیست‌شیمی (بیوشیمی)
و
* رادیو شیمی



توانايي‌هاي‌ لازم‌ :

"شيمي؛ يعني حفظ كردن صدها فرمول، عدد و رقم" بسياري از دانش‌آموزان چنين تصوري نسبت به شيمي دارند. زيرا حجم مطالب كتاب شيمي دبيرستاني زياد و فرصت تدريس محدود است و به ناچار دبيران و محصلان به جاي تحليل و استدلال مفاهيم به سوي مسائل ذهني و حفظي كشيده مي‌شوند در حالي كه شيمي تلفيقي‌ از مهارت‌هاي‌ ذهني‌ و استدلالي‌ است‌ و اگر كسي‌ بخواهد در اين‌ رشته‌ موفق‌ گردد، بايد در هر دو زمينه‌ توانمند باشد و حتي‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ قدرت‌ استدلال‌ بيش‌ از قدرت‌ حافظه‌ در اين‌ رشته‌ اهميت‌ دارد.

دانشجوي‌ شیمی  لازم‌ است‌ در دروس‌ رياضي‌، شيمي‌ و فيزيك‌ قوي‌ باشد و رشته‌ شيمي‌ را دوست‌ بدارد، يعني‌ از مطالعه‌ درس‌ شيمي‌ لذت‌ ببرد و خسته‌ نشود. گفتني است كه رشته شيمي از بين داوطلبان گروه رياضي و فني و علوم تجربي دانشجو مي‌پذيرد. البته برخي از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي فقط از گروه آزمايشي علوم‌تجربي دانشجو مي‌پذيرند.



موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

تعدادي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ شيمي‌ جذب‌ صنايع‌ شيميايي‌ مختلف‌ مثل‌ صنايع‌ رنگ‌ سازي‌، چرم‌ سازي‌، پتروشيمي‌، مواد غذايي‌، لوازم‌ بهداشتي‌ و آرايشي‌ مي‌شوند و در بخش‌ آزمايشگاه‌هاي‌ كنترل‌ كيفيت‌ محصولات‌ شيميايي يا واحد توليد آنها كار مي‌كنند.

هر كارخانه‌اي‌ كه‌ داير شود، در بخش‌ كنترل‌ كيفيت‌ كالاهاي‌ ساخته‌ شده‌ نياز به‌ يك‌ شيميست‌ دارد. همچنين‌ در تمام‌ صنايع‌ احتياج‌ به‌ فارغ‌التحصيلان‌ شيمي‌ داريم‌ تا مواد اوليه‌ را با توجه‌ به‌ استانداردهاي‌ جهاني‌ بررسي‌ كرده‌ و ردّ يا قبول‌ بكنند.

گفتني‌ است‌ كه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ توانايي‌ تغيير و تبديل‌ بر روي‌ مواد خام‌ را دارند و به‌ ياري‌ همين‌ توانايي‌، تعداد زيادي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ كارگاه‌ها‌ يا كارخانه‌هاي‌ شيميايي‌ كوچك‌ يا بزرگ‌ داير كرده‌ و در كار خود نيز موفق‌ بوده‌اند.



درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل‌:

دروس‌ مشترك‌ در گرايش‌هاي‌ شيمي‌: رياضي‌ عمومي‌، فيزيك‌ پايه‌، شيمي‌ عمومي‌، معادلات‌ ديفرانسيل‌، شیمی ‌ آلي‌، شيمي‌ تجزيه‌، شيمي‌ تجزيه‌ دستگاهي‌، شيمي‌ فيزيك‌، شيمي‌ معدني‌، زبان‌ تخصصي‌ شيمي‌، كاربرد طيف‌سنجي‌ در شيمي‌ آلي‌، جداسازي‌ و شناسائي‌ تركيبات‌ آلي‌، مباني‌ كامپيوتر و برنامه‌نويسي‌، روش‌ استفاده‌ از متون‌ علمي‌ شيمي‌، كارگاه يا شيشه‌گري.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ شيمي‌ محض‌: اصول‌ صنايع‌ شيميايي‌، شيمي‌ آلي‌ فلزي‌، مباني‌ شيمي‌ كوانتومي‌، گرافيك‌ و نقشه‌خواني‌، شيمي‌ فيزيك‌ آلي‌، طيف‌سنج‌ مولكولي‌.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ شيمي‌ كاربردي‌: كارگاه‌ يا شيشه‌گري‌، گرافيك‌ و نقشه‌خواني‌، اصول‌ محاسبات‌ شيمي‌ صنعتي‌، شيمي‌ صنعتي‌، كارآموزي‌ تابستاني‌، گزارش‌نويسي‌ و سمينار، اصول‌ تصفيه‌ آب‌ و پساب‌هاي‌ صنعتي‌، خوردگي‌ فلزات‌. (بسياري‌ از درس‌‌هاي اين‌ رشته‌ همراه‌ با آزمايشگاه‌ است‌.)


برگرفته از motaleat.sanjesh.org


برچسب‌ها: رشته های تحصیلی, گوناگون

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : سه شنبه 1390/11/25
 

هر یک از جمله‌هایی که در پی می آید، اشاره‌ای به یکی از عنوان‌های درسی شیمی است. اگر بتوان برای هر نکته، جمله‌ی مانند این نمونه‌ها فراهم کرد، مفاهیم درسی به شکلی ماندگارتر در ذهن دانش‌آموزان باقی می ماند و اثر چشم‌گیرتری بر آن‌ها و زندگیشان خواهد داشت.

● جنس زغال و الماس هر دو از کربن است. این، به رفتار اتم‌های کربن بستگی دارد

که به زغال تبدیل شوند یا الماس شوند. زمانی که می توان الماس بود، چرا زغال

باشیم؟

● فلوئور با اراده‌ترین عنصر است. او حتی آرگون تنبل را به انجام واکنش وادار می کند.

(اشاره به مولکول ArF4 و ArF6).

● فلوئور، در دوستی سنگ تمام می گذارد. اگر با عنصری دست رفاقت بدهد، هیچ

چیز نمی تواند او را از رفیقش جدا کند. او با همه‌ی علاقه‌ی که به حفظ

الکترون‌هایش دارد، هنگامی که کمبود بور را نسبت به الکترون می بیند، او را در

الکترون‌های خود سهیم می‌کند (BF3).

● هر چه اتم‌ها بزرگ‌تر می شوند (شعاع اتمی که بیشتر می شود)، از دارایی‌های

خود (یعنی الکترون‌ها) راحت‌تر می گذرند. برخلاف انسان‌ها که هر چه مسن‌تر می

شوند به آن چه دارند، وابستگی بیش‌تر پیدا می کنند و بخشش کم‌تری از خود نشان

می دهند.

● آب با همه‌ی لطافت و نرمی که دارد، سرسخت‌ترین مواد به شمار می رود. اگر

دستش به بلور نمک برسد، شبکه‌ی سخت آن را چنان درهم می شکند که با وجود

همه‌ی آن نیروی جاذبه‌ی قوی که میان یون‌ها وجود دارد، هر یک به سویی می گریزند

و به محاصره مولکول‌های آب درمی آیند؛ کاری که از هیچ پتک یا چکشی برنمی آید.

● همیشه نباید برای رسیدن به کمال، چیزی را به دست آورد. گاه گذشتن از

چیزهایی که داریم، راه کمال را پیش روی ما می گشاید. درست مانند سدیم که تا از

آخرین الکترون لایه‌ی ظرفیتش نگذرد به آرایش الکترونی کامل دست نمی یابد.

● هر چه اندازه‌ی مولکول در هیدروکربن‌ها بیش‌تر می شود بهتر و قوی‌تر یکدیگر را

جذب می کنند و به هم نزدیك‌تر می شوند. اما چرا برخی از انسان‌ها هر چه بزرگ‌تر

می شوند، بیش‌تر از هم فاصله می گیرند؟

● چه صبری دارد این آب! دیر جوش می آورد و زیر فشار دیرتر از کوره در می رود.

● اکسیژن رفیق نابابی است. هم‌نشینی با او سرانجامی جز خاکستر و دود شدن در

هوا ندارد.

● بیچاره منیزیم وقتی به اکسیژن می رسد، چشمانش چه برقی می زند! بی آنکه

بداند اکسیژن چه خوابی برایش دیده است، با شوق به استقبال دشمن جانش می

رود.

● هنگامی که مواد وارد جمع می شوند (مخلوط تشکیل می دهند)، اصالت خود را

حفظ می کنند. برخلاف برخی از آدم‌ها که با ورود به هر محیط تازه، به رنگ جمع

درمی آیند.

● گرمای تشکیل ترکیب‌ها منفی است. یعنی عنصرها «با هم بودن» را بیش‌تر

دوست دارند. پس چرا برخی از ما بر طبل جدایی می کوبیم؟

● عشق را باید از سدیم آموخت که وقتی به آب می رسد از شوق رسیدن به

دوست، ذوب می شود و همه‌ی هستی را فدای یار می کند، چنان که دیگر اثری از

او بر جای نمی ماند. تنها یک قطره فنول فتالیین کافی است تا خونی را که نثار کرده

است، نشان دهد.

● زباله را ببینید، حتی زباله هم بکار می آید. بری همین نام «طلای کثیف» به آن

داده‌اند. چه قدر بد است که از ما کاری برنیاید.

● اگر به واکنشی که در حال تعادل است، تغییری تحمیل شود، واکنش با این تغییر

مبارزه می کند تا اثر آن را تا جای ممکن تعدیل کند. افسوس که برخی از ما خیلی

زود تسلیم محیط اطراف خود می شویم.

● طلا و پلاتین فلزهایی ثابت قدم هستند. چون در برابر شرایط مناسبی که

وجودشان را به خطر می اندازد، پایداری نشان می دهند و تلاش می کنند که اصالت

خود را هم چنان حفظ کنند.

 پیوند I-I از پیوندهای Br-Br و Cl-Cl سست‌تر است. جای تأسف است که

مولکول‌های دو اتمی این هالوژن‌ها، هر چه بزرگ‌تر می شوند، ارتباطشان ضعیف‌تر و

پیوندشان سست‌تر می شود.

● می دانید چرا پیوند F–F با ین که از Cl-Cl کوتاه‌تر است، سست‌تر است؟ اتم‌های

فلوئور در دوستی با یکدیگر حدی را رعیت نمی کنند. خودمانی شدن زیاد هم می

تواند مشکل ساز باشد.


● برخی عنصرها مانند لیتیم و بریلیم، که کوچکترین عضو خانواده‌ی خود هستند،

گویی تافته‌ی جدا بافته‌اند! آن‌ها در برابر قوانین خانوادگی نافرمانی نشان می دهند.

جالب است که افراد دیگر خانواده هم در برابر سرپیچی آن‌ها سکوت کرده‌اند.

● کنترل خانواده‌ی پرجمعیت کار دشواری است. اتم کربن، خانواده‌ی کم جمعیت خود

را خوب اداره می کند و هوای الکترون‌هایش را دارد. اما سرب که هم گروه با کربن

است، در برابر برخی عنصرهای سودجو، از نگه‌داری الکترون‌هیش ناتوان است و دو یا

چهار الکترون از دست می دهد.

● سوختن آلکان‌ها، فرایندی برگشت‌ناپذیر است. راستی چرا ین ترکیب‌ها بدون توجه

به سرانجامی که در انتظارشان است، به سرعت و بدون هیچ پایداری، گام در راه نابود

کردن خود می گذارند؟

● هنگامی که الکتون‌ها سوار اتوبوس زیرلایه می شوند، نخست هر یک از آنها یک

صندلی دوتایی را بری نشستن انتخاب می کنند. الکترون‌هایی که دیرتر می رسند،

اگر صندلی دوتایی خالی پیدا نکنند، کنار الکترون‌های نشسته می نشینند. ما هم

همین کار را می کنیم، مگر نه؟

● در رسم ساختار لوویس، پدر خانواده (اتم مرکزی در مولکول) نخست الکترون‌ها را

میان فرزندان خانواده (مولکول) تقسیم می کند. هنگامی که پدر با کمبود الکترون

روبرو می شود، فرزندان پدر را در الکترون‌های خود شریک می کنند.

● آب، واقعاً ماده‌ی شگفت‌انگیز است. اگر آب نبود هیچ بنده‌ی پشیمانی بر گذشته‌ی

بد خود نمی گریست، مروارید اشک بر گونه‌ی هیچ بنده‌ی سحرخیزی نمی غلتید، بر

پیشانی هیچ گناهکاری عرق شرم نمی نشست، هنگامی که پس از سال‌ها دوری،

به عزیزی می رسیدیم، نمی توانستیم اشک شوق بریزیم و اگر کار نادرستی از ما

سر می زد، نمی دانستیم از خجالت، چه بشویم ...

نقل از پرتال پیام نور اصفهان

وبلاگ شیمی خرامه


برچسب‌ها: سخنان زیبا, گوناگون

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1390/11/21
انواع نیروهای واندروالسی
1- نیروهای دوقطبی - دوقطبی
این نیروها بین مولکول های قطبی دیده می‌شوند. این مولکولها دارای دوقطبی های دائمی هستند و تمایل به قرار گرفتن در راستای میدان الکتریکی دارند. پایدارترین حالت زمانی است که قطب مثبت یک مولکول تا حد امکان به قطب منفی مولکول مجاور نزدیک باشد. در این شرایط بین مولکولهای مجاور یک نیروی جاذبه الکتروستاتیکی به نام نیروی دوقطبی بوجود می‌آید.
با توجه به مقادیر الکترونگاتیوی اتم‌ها در یک مولکول دو اتمی می‌توان میزان قطبیت مولکول و جهت‌گیری قطبهای مثبت و منفی را پیش بینی کرد، اما پیش بینی قطبیت مولکولهای چند اتمی باید مبتنی بر شناخت شکل هندسی مولکول و آرایش جفت الکترونهای غیر مشترک باشد.
نیروی لاندن(نیروی پراکندگی)
برای اینکه ترکیبی به صورت جامد یا مایع باشد. باید نیروهایی ، مولکولهای آن ترکیب را کنار هم نگه دارد. در ترکیبات قطبی به علت وجود اختلاف الکترونگاتیوی بین دو اتم ، دو بار جزئی مثبت و منفی در دو سر مولکول حاصل می‌شود و این نیروی دوقطبی ، مولکولها را کنار هم نگه می‌دارد. برای توجیه حالت مایع و جامد مواد غیرقطبی مانند برم و ید نیز ، نیروی جاذبه دیگری باید وجود داشته باشد.

چون نقاط ذوب و جوش مواد غیرقطبی با افزایش جرم مولکولی بالا می‌رود، نتیجه می‌گیریم که مقدار این نیرو نیز با جرم و اندازه مولکول زیاد می‌شود. این واقعیت که فراریت مولکولهای قطبی مانند مولکولهای غیرقطبی با افزایش وزن مولکولی کم می‌شود، نشان می‌دهد که این نوع نیروی بین مولکولی باید برای همه مواد مولکولی متداول باشد.
اهمیت نیروی لاندن
از میان نیروهای بین مولکولی ، نیروی لاندن از همه مهم‌تر می‌باشد. این نیرو تنها نیروی جاذبه میان مولکولهای غیر قطبی است. حتی تخمین زده شده است که 85 درصد از کل نیروهای میان مولکولی در مولکول قطبی HCl ناشی از نیروی لاندن می‌باشد. فقط در مولکولهایی که پیوند هیدروژنی دارند، این نیروها نقش فرعی را ایفا می‌کنند.

برای مثال حدود 80 درصد از نیروهای جاذبه بین مولکولی در آب ، متعلق به پیوند هیدروژنی است و فقط 20 درصد بقیه مربوط به نیروهای پراکندگی (لاندن( می‌باشد. قویترین نیروهای لاندن بین مولکولهای کمپلکس و بزرگ دیده می‌شوند که ابر الکترونی بزرگی دارند که به آسانی تغییر شکل داده و قطبی می‌شوند، این ترکیبات نقاط ذوب و جوش نسبتا بالايی دارند.
ماهیت نیروهای لاندن
منشا و دلیل بوجود آمدن این نیروی بین مولکولی در سال 1930، توسط "فرتیز لاندن" توضیح داده شد. این نیرو همانند سایر نیروهای بین مولکولی (دوقطبی - دوقطبی و پیوند هیدروژنی ( ماهیت الکتریکی دارد. اما برخلاف آنها که از قطبیت دائم مولکولها بوجود می‌آیند، نیروی لاندن (یا پراکندگی) از جدایی بار موقتی و لحظه‌ای در درون یک مولکول حاصل می‌شود.
مولکول‌های غیرقطبی ، دوقطبی دائمی ندارند ولی با وجود این ، تمام مواد غیرقطبی را می‌توان مایع کرد. از این‌رو ، علاوه بر نیروی دوقطبی - دوقطبی ، باید نوع دیگری از نیروی بین مولکولی وجود داشته باشد. وجود نیروهای پراکندگی در مولکول‌ها بعنوان یک اصل پذیرفته شده‌است. تصور می‌شود این نیروها ناشی از حرکت الکترونها باشد. در یک لحظه از زمان ، ابر الکترونی یک مولکول بنحوی تغییر شکل می‌دهد که یک دوقطبی لحظه‌ای بوجود می‌آید که در آن ، قسمتی از مولکول به مقدار بسیار کم منفی‌تر از قسمت های دیگر است و در لحظه بعد ، بعلت حرکت الکترون ها جهت دوقطبی لحظه‌ای تغییر می‌کند.
اثر این دوقطبی های لحظه‌ای در طول زمان بسیار کوتاه ، یکدیگر را حذف می‌کنند، بصورتی که مولکول غیر قطبی فاقد دوقطبی دائمی می‌شود. ولی دوقطبی های مواج لحظه‌ای یک مولکول ، دوقطبی های نظیر خود را در مولکول‌های مجاور القا می‌کنند و حرکت همزمان الکترون های مولکول‌های مجاور باعث ایجاد نیروی جاذبه بین این دو قطبی های لحظه‌ای ، نیروی لاندن را تشکیل می‌دهند. نیروی لاندن بین مولکول های قطبی هم وجود دارد، اما تنها نیروی بین مولکولی موجود در مولکول های غیرقطبی است.
منشأ ایجاد این نیروها ، حرکت الکترون ها می‌باشد. الکترونها در مولکول های غیرقطبی مانند H2 بطور متوسط به هر اندازه که به یک هسته نزدیک باشند، به همان اندازه به هسته دیگر نزدیکند. اما در یک لحظه ابر الکترونی می‌تواند در یک انتهای مولکول متمرکز شود و در لحظه بعد این ابر الکترونی در انتهای دیگر مولکول باشد.
چگالی لحظه‌ای الکترون ها در یک طرف مولکول و قسمت دیگر آن یک دوقطبی موقت در مولکول H2 بوجود می‌آورد. این موضوع به نوبه خود یک دوقطبی مشابه در مولکول مجاور القا می‌کند. این دوقطبی‌های موقت که هر دو در یک مسیر جهت‌یابی شده‌اند، نیروی جاذبه‌ای میان مولکول ها ایجاد می‌کنند که به نیروی پراکندگی یا لاندن معروف است.
عوامل موثر در ایجاد نیروهای لاندن
قدرت نیروهای لاندن به این بستگی دارد که وقتی یک دوقطبی موقت در مجاورت یک مولکول برقرار می‌شود، با چه سهولتی می‌تواند توزیع الکترونی آن مولکول را قطبیده کند. سهولت قطبی شدن در درجه اول به اندازه مولکول بستگی دارد. دوقطبی شدن مولکول های بزرگ که الکترون ها دورتر از هسته می‌باشند، آسان تر از مولکولهای کوچک که الکترون ها به هسته نزدیک هستند صورت می‌گیرد. با افزایش اندازه مولکول و وزن مولکول بر قدرت نیروهای لاندن افزوده می‌شود.
البته نیروهای لاندن بیشتر به اندازه و شکل مولکول بستگی دارند تا به جرم آن. از میان دو مولکولی که دارای وزن مولکولی یکسان ولی شکل و اندازه مختلفی هستند، الکترون های مولکول کوچکتر و فشرده ‌تر آزادی کمتری دارند و دوقطبی لحظه‌ای براحتی در مولکول ایجاد نمی‌شود. بنابراین نیروی بین مولکولی آنها ضعیف‌تر از نیروی بین مولکولی مولکول بزرگتر می‌باشد که الکترونهایش آزادی عمل بیشتری دارند.
بنابراین نیروهای لاندن در مولکولهای فشرده و متقارن ، ضعیف تر از مولکول های با اتم های سبک ، طویل و استوانه‌ای شکل (سطح زیاد مولکول) می‌باشد و به همان علت نقاط ذوب و جوش این ترکیبات فشرده کمتر از مولکولهای بزرگ می‌باشد، هرچند که جرم مولکولی یکسانی داشته باشند.
نيروي واندروالسي به چه عواملي بستگي دارد؟
1- هر چه جرم مولكولي بيشتر باشد نيروي واندروالس بين مولكولها بيشتر است. و هر چه نيروي واندوالسي بيشتر باشد يعني مولكولها سفت تر هم را چسبيده اند پس نقطه ي جوش و ذوب بالاتر است.
2- هر چه تعداد اتمها در ساختار يك مولكول بيشتر باشد نيروي واندروالس بين دو مولكول بيشتر است و بنابر اين نقطه ي ذوب و جوش بالاتر است. مثلا S8 نيروي واندروالس بيش از P4 دارد.

نقل از: وبلاگ شیمی آقای جهانتاب

وبلاگ شیمی خرامه


برچسب‌ها: مطالب و سوالات شیمی 2

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1390/09/25
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1390/09/25
 

انیمیشن های متنوع شیمی 

انیمیشن قواعد آفبا در پر شدن سطوخ انر ژی
انبمیشن اصل لوشاتلیه
انیمیشن اسید قوی وضعیف در آب
انیمیشن فشار اسمزی
انیمیشن تیغه مس در محلول یون روی
انیمیشن تیغه منیزیم در یون نقره
انیمیشن تیغه روی در محلول یون منیزیم
انیمیشن تیغه منیزیم در محلول یون روی
انیمیشن تیغه روی در محلول یون آهن
انیمیشن تیغه آهن در محلول یون روی
انیمیشن تیغه مس در محلول یون منیزیم
انیمیشن تیغه منیزیم در محلول اسیدی
انیمیشن تیغه آهن در محلول اسیدی
انیمیشن تیغه نقره در محلول اسیدی
انیمیشن تیغه مس درمحلول اسیدی
انیمیشن تیغه نقره در محلول یون مس
انیمیشن تیغه مس در محلول یون نقره
انیمیشن الکترولیز
انیمیشن سنجش حجمی اسید وباز
انیمیشن تجزیه پراکسید ئیدروژن
انیمیشن انحلال ترکیبات یونی در آب
انیمیشن انتقال گرما بین آب و فلز
انیمیشن انتقال گرما بین دو فلز
انیمیشن رسانایی الکتریکی محلولها
انیمیشن استوکیومتری
انیمیشن پیوند ئیدروژنی در آب
انیمیشن تبادل الکترون ونشکیل یونهای منفی ومثبت
انیمیشن پیل الکتروشیمیایی
انیمیشن چگونگی عملکرد محلولهای بافر
انیمیشن تشکیل پیوند یونی
انیمیشن آزمایش رادر فورد
انیمیشن در مورد شعاع اتمی وشعاع یونی
انیمیشن در مورد مفهوم محدود کننده
انیمیشن در مورد موادپرتوزا
انیمیشن PHمتر
انیمیشن گرمای انحلال مواد مختلف
انیمیشن خواص کولیگاتیو
انیمیشن قانون شارل
انمیشن قانون بویل
انیمیشن emfدر پیل ولتایی
انیمیشن انحلال نمک در آب
انیمیشن مربوط به پیل ولتایی
انیمیشن مربوط به طیف نشری اتم هیدروژن

انیمیشن خواص کولیگاتیو

انیمیشن مواد کلوئیدی و فوائد آن

محلول های الکترولیت (انیمیشن)

انیمیشن گرمای واکنش

انیمیشن محلول اشباع

انیمیشن گرمای انحلال نمک

گاز کامل

انیمیشن فرایند هم فشار

انیمیشن فرایند هم دما

انیمیشن فرایند هم حجم


نقل از وبلاگ آقای جهانتاب


برچسب‌ها: مطالب متنوع شیمی

ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

 
 
با منابع گوناگون آب و مقدار‌ آن‌ها آشنا شود؛ مراحل مختلف چرخه آب را شرح دهد؛با آب و کاربردهاي آن در صنعت و زندگي آشناشود؛ مشکل کمبود آب آشاميدني را درک کند.

با برخي از خواص فيزيکي آب و راه‌هاي اندازه‌گيري آن‌ها آشنا شود؛ آب را به عنوان يک ترکيب شيميايي و يک حلال بشناسد؛ آب خالص و ناخالص را از يک‌ديگر تمايز دهد؛ يون را تعريف کند و ميان کاتيون و آنيون تمايز قايل شود؛ رسانايي الکتريکي آب را شرح دهد؛ PHرا به عنوان معيار اسيدي، قليايي يا خنثي بودن يک محلول آبي درک کند؛ آب سخت و نرم را از يک‌ديگر تشخيص دهد.

با ويژگي‌‌هاي آب آشاميدني آشنا شود؛ منابع تأمين آب آشاميدني محيط زندگي خود را بشناسد؛ مراحل مختلف تصفيه آب (مکانيکي،‌شيميايي و بيولوژيکي) را شرح دهد؛ راه‌هايي براي کاهش مصرف آب در زندگي برشمارد.

انواع آلاينده‌ي آب را برشمارد؛ با راه‌هاي جلوگيري از آلودگي آب ها آشنا شود؛ با فاضلاب و انواع آن آشنا شود؛ راه‌هاي رفع مشکل فاضلاب و بازگرداني آب آن را بشناسد.

با لايه‌هاي گوناگون هوا کره آشنا شود؛اجزاي سازنده هوا را بر شمارد؛ با خواص اکسيژن و نقش آن در زندگي آشنا شود.

مهم‌ترين آلاينده‌هاي هوا را برشمارد و خطر ناشي از آن‌ها را شرح دهد؛ نحوه‌ي تشکيل باران اسيدي و آثار مخرب آن را بشناسد؛ يا فرايند وارونگي و مه دود فوتوشيميايي آشنا شود.

با اثر گلخانه‌اي و عوام ايجاد‌کننده‌ي آن آشنا شود؛ لايه اوزون را بشناسد و با نقش آن در حفاظت از کره‌ي زمين آشنا شود؛ علت تخريب لايه‌ي اوزون و راه‌هاي جلوگيري از ادامه‌ي آن را شرح دهد؛ تأثير تخريب لايه‌ي اوزون و اثر گلخانه‌اي را بر دماي زمين درک کند.راه‌هاي کنترل آلودگي هوا را بر شمارد؛ سهم خود را در آلودگي هوا برآورد کند؛ با قوانين جهاني براي مقابله با آلودگي هوا آشنا شود.

با منابع شيميايي موجود در روي کره‌ي زمين، مقادير نسبي و پراکندگي آن‌ها آشنا مي‌شود؛ مهم‌ترين منابع شيميايي کشور را بشناسد؛منابع شيميايي تجديدپذير و تجديدناپذير را تعريف کند و براي هر يک مثالي بزند؛ علت تجديدپذير بودن با تجديد ناپذير بودن برخي منابع را شرح دهد.

تغيير فيزيکي و تغييرشيميايي را درک کند و براي هر يک مثالي بزند؛ با عنصرهاي شيميايي آشنا شود و چند فلز، نافلز و شبه فلز را با ذکر برخي کاربردهاي آن‌ها نام ببرد؛ با جدول تناوبي و محدوده‌ي فلزها، نافلزها و شبه فلزها آشنا شود؛ واکنش پذيري عنصرهاي شيميايي را درک کند؛ با پديده‌ي خوردگي آشنا شود و نقش مخرب آن را در اقتصاد کشور درک کند؛ راه‌هاي ساده‌ي مقابله با خوردگي را بر شمارد.

زباله را تعريف کند؛انواع زباله و راه‌هاي ايجاد آن‌ها را برشمارد؛با روش‌هاي گوناگون جمع‌آوري و دفع زباله آشنا شود؛با کاربرد زباله در توليد برخي مواد سودمند آشنا شود؛ سهم خود را در ايجاد زباله خانگي برآورد کند؛ مشکل دفع زباله را درک کند.

با روش‌هاي بازگرداني،‌بازيافت و جايگزيني آشنا شود؛ براي هر يک از اين روش‌ها نمونه‌اي را شرح دهد؛ سهم خود را در کمک به انجام اين روش‌ها برآورد کند.

با کاربردهاي دگانه نفت خام (منبعي براي توليد فراورده‌هاي شيميايي — منبعي براي توليد انرژي) آشنا شود؛ منابع نفتي جهان و پراکندگي آن‌ها را بشناسد؛ به اهميت خاورميانه و به ويژه جمهوري اسلامي ايران در ميان کشورهاي توليد کننده‌ي نفتي پي ببرد.ويژگي‌هاي فيزيکي نفت خام را شرح دهد؛ با تاريخچه کشف نفت خام و به کارگيري آن در ايران و جهان آشنا شود؛ ترکيب شيميايي نفت خام را بشناسد و برخي از اجزاي آن را نام ببرد؛ تفاوت ميان نفت خام توليدي کشورهاي مختلف را درک کند؛ با هيدروکربن‌ها (حداکثر ده کربن‌دار) و شماري از اعضاي خطي و حلقوي آن‌ها آشنا شود؛ نام‌گذاري هيدروکربن‌هاي خطي تا دکان را فرا بگيرد؛ برخي از خواص فيزيکي و شيميايي آن‌ها را شرح دهد و با شماري از کاربردهاي آن‌ها در زندگي آشنا شود.

فرايند تقطير را درک کند؛ پالايش نفت خام را شرح دهد؛‌شماري از فراورده‌هاي تقطير نفت خام را به همراه برخي از کاربردهاي آن بيان کند؛ به انرژي شيميايي نهفته در پيوندهاي شيميايي هيدورکربن‌ها پي ببرد؛ با سوختن به عنوان يک واکنش گرماده آشنا شود؛ به نقش اکسيژن در فرايند سوختن پي ببرد؛ با نفش هر يک از فراورده‌هاي نفت خام در تأمين انرژي مورد نياز آشنا شود.

با سوخت فسيلي، انواع آن‌ها و پراکندگي منابع آن‌ها در ايران و جهان آشنا شود؛ نفت خام را به عنوان يک سوخت فسيلي بشناسد؛ چگونگي تشکيل نفت خام را شرح دهد؛ به اهميت منابع انرژي و بحران ناشي از پايان يافتن نفت خام پي ببرد؛ شرايط جهان و محيط زندگي خود را در زمان يافتن نفت در ذهن خود مجسم کند؛ چد منبع انرژي جايگزين نفت خام را برشمارد؛ سهم خود در مصرف سوختن را برآورد کند؛ راه‌هايي را براي کاهش مصرف سوخت برشمارد.

با زبان و برخي اصول، نظريه‌ها و مفاهيم پايه‌اي علم شيمي آشنا شود و ضمن درک آن‌ها، آموخته‌‌هاي خود را با پديده‌هاي طبيعي و تجربيات روزانه مرتبط سازد.

شيمي را به عنوان يک فعاليت انساني بشناسد و آن را نتيجه‌ي کنجکاوي، هوشمندي و اميد انسان براي داشتن سهمي کوچک در پيشرفت زندگي بداند. در ضمن تعامل و وابستگي دوجانبه‌ي شيمي و جامعه‌ را درک کند.

با اثرهاي نامطلوب برخي مواد شيميايي مصرفي در زندگي روزانه و فراورد‌ه‌هاي شيميايي ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي بر انسان و محيط زيست او،‌آگاه شود. افزون بر اين،‌ با توجه به اين آگاهي‌ها،‌به رعايت نکته‌هاي ايمني و حفاظت ازمحيط زيست در هنگام کار با مواد و فراورده‌هاي شيميايي توجه کند.

با طبيعت و روش‌هاي شيمي به ويژه مهارت‌هاي يادگيري علم تجربي که شامل مهارت‌هاي فرايندي و مهارت‌هاي عملي است آشنا شود و بر آن‌ها تسلط يابد تا به اين وسيله مهارت‌هاي ذهني و روان_ حرکتي خود را بهبود بخشيده، تقويت کند .

نقل از : دفتر تالیف کتب
 


ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : پنجشنبه 1390/07/14
 

جایزه نوبل شیمی 2011 به دانیل شختمن به خاطر کشف شبه‌بلورها(quasicrystals) ، ساختارهای شیمیایی شبه‌موزائیکی که پیش از این پژوهشگران وجود آنها را ناممکن تصور می‌کردند، اهدا شد.

جایزه نوبل شیمی 2011 برای کاشف شبه‌بلورها        نوبل شیمی به کاشف شبه‌کریستال‌ها رسید   

 

به گزارش آسوشیتدپرس آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد کشف شختمن در سال 1982 به طور بنیادی نحوه نگرش شیمی‌دانان به مواد جامد تغییر داد. کشف شختمن در ابتدا با مخالفت شدید جامعه علمی روبه‌رو شد، و حتی باعث اخراج او از گروه پژوهشی‌اش در آمریکا شد.

به گفته آکادمی اما از آن هنگام به بعد شبه‌بلورها در آزمایشگاه‌ها تولید شده‌اند و یک شرکت سوئدی آنها در یکی از مقاوم‌ترین انواع فولاد یافت که اکنون در فراورده‌هایی مانند تیغ ریش‌تراشی و سوزن‌های نازک به طور اختصاصی ساخته‌شده برای جراحی چشم، به کار می‌رود.

دانشمندان همچنین در حال آزمایش استفاده از شبه‌بلورها در پوشش‌های ماهی‌تابه‌ها، ایزولاسیون حرارتی موتورها، و دیود‌های گسیل‌کننده نور یا LEDها هستند.

به گفته آکادمی علوم سوئد شبه‌بلورها برای اولین در سال 2009 در روسیه، در طبیعت هم کشف شدند.

شختمن 70 ساله استاد علوم و مهندسی مواد در دانشگاه ایالتی آیووا در شهر ایمس در ایالت آیووای آمریکا در مراسم اهدای جوایز نوبل در 10 دسامبر در استکهلم جایزه 10 میلیون کرونری (1.5 میلیون دلاری) دریافت خواهد کرد.

وبلاگ شیمی خرامه

نقل از :همشهری آنلاین

 



ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

این سوال همواره از طرف دانش آموزان و والدین آن ها از هر دبیر شیمی یا علوم تجربی پرسیده می شود . گفتم با جستجو در اینترنت پاسخ آن را در وبلاگ گذاشته تا مورد استفاده قرار گیرد.

روش اول:

مقداری الکل را به مخلوط این دو بیفزایید. الکل به این دلیل که دارای عامل هیدروکربنی ناقطبی است، شکر را که آن هم عامل هیدروکربنی دارد، در خود حل می‌کند. ولی نمک که ماده‌ای یونی است در آن حل نمی‌شود. به این ترتیب با یک صافی می‌توان بلورهای نمک را جدا نمود. پس از مدتی هم الکل تبخیر می‌شود و دوباره بلورهای شکر به دست می‌آیند.

روش دوم:



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : سه شنبه 1390/07/05
 

با سلام :

چند انیمیشن در مورد شیمی را دانلود یا آنلاین مشاهده نمایید.

Chapter 2 - Rutherford's Experiment
Chapter 3 - Limiting Reagent
Chapter 4 - Molecular View
Chapter 5 - Properties of Gases
Chapter 7 - Line Spectra
Chapter 8 - Atomic Radii
Chapter 10 - Hybridization

Chapter 11
1 - Vapor Pressure
2 - Sphere Packing - Simple Cubic Packing
3 - Sphere Packing - Body Centered Cubic Packing
4 - Sphere Packing - Cubic Close Packing

Chapter 14
1 - Activation Energy
2 - Orientation of Collision
Chapter 15 - Le Chatelier's Principle
Chapter 16 - Acid Ionization
Chapter 17 - Buffers
Chapter 20 - Galvanic Cell
Chapter 21 - Radioactive Decay



ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : دوشنبه 1390/01/15
 

طنز هيدروژني

هيدروژن با اين كه وجوه مشتركي با بعضي از گروه ها  داشت نتوانست در هيچ يك از گروه‌هاي جدولي تناوبي اجازه‌ي اقامت كسب كند. ابتدا به سراغ قليايي‌ها رفت    و با آن‌ها اظهار قوميّت كرد. قليايي‌ها چون او را مانند خود پوشيده در اوربيتال  ديدند و به خصوص       شنيده بودند گاه او را با عنوان كاتيون نام مي‌برند وي را در گروه خود پذيرفتند. حتي ليتيم اتاق فوقاني را به او اختصاص داد. امّا بعد حركاتي از هيدروژن سر زد كه باعث گفتگوها و ايجاد شك و ترديدها گرديد.

ليتيم به سديم گفت او گاه براي برقراري پيوندها با ما اظهار تمايل مي‌كند. كِي اين رسم بين ما بود؟

سديم: شنيده‌ام H كاملاً عريان است و هيچ پوششي از الكترون ندارد. واقعاً بي‌شرمي نيست؟

ليتيم: اگر الكترون هم پيدا كند. گاز مي‌شود, فرار مي‌كند. او بندبشو نيست. ما عنصر گازي نداشتيم؟

سديم: اگر H در فعاليت‌هاي الكتروليتي مانند ما به كاتد مي‌رود يك نيرنگ است. شنيده‌ايم گاه در چهره‌ي هيدريد H و به طور مذاب به آند مي‌رود.

ليتيم: پيوند ما با عناصر ديگر از جمله هالوژن‌ها يوني است. كووالانسي نيست. امّا او پيوند كووالانسي برقرار مي‌كند.

سديم: بلي ما در خانواده‌ي خود عنصري اين گونه دورو نداريم. او گاه كاتيون و گاه آنيون مي‌شود.

ليتيم: فعاليت ما در حالت فلزي زبانزد خاص و عام است. برّاق و رساناي الكتريسيته هم هستيم او چه شباهتي به ما دارد؟

سديم: درست است او از تبار ما نيست. ما كِي آنيون شده‌ايم؟ بايد عذرش را خواست.

هيدروژن سراغ خانواده‌ي هالوژن‌ها مي‌رود و خود را منسوب به آن‌ها معرفي مي‌كند و مي‌گويد: من مانند فلوئوروكلر گازي شكل هستم. حتي با همة كوچكي و سبكي حجمي برابر آن‌ها اشتغال مي‌كنم (4/22 ليتر), شما بيشترين تمايل وصلت را با قليايي‌ها داريد. من هم بي‌ميل نيستم. من به صورت ملكولي مانند شما دو اتمي هستم.

آن‌ها او را پذيرفتند, امّا زماني بعد احساس مي‌كنند اين يك وجبي آن‌ها را فريب داده است, چرا كه او كاهنده است و آن‌ها اكسنده. او چه ربطي به آن‌ها دارد. عذرش را مي‌خواهند.

هيدروژن سراغ خانواده‌ي كربن مي‌رود و اظهار هم‌بستگي مي‌كند و مي‌افزايد لايه‌ي ظرفيت من مانند لايه‌ي ظرفيت شما نيمه‌پر است. ما الكترونگاتيويته مشابه داريم و به جاي پيوند يوني پيوند كووالانسي برقرار مي‌كنيم. اما الماس و سيليسيم با آن وقار و داشتن شبكه وسيع كووالانسي از ابتدا نسبتي بين خود و آن جزء ناچيز نديدند و بي‌اعتنا طردش كردند. بلي هيدروژن از آن به بعد گوشه‌ي تنهايي برگزيد و دانست كسي كه چند چهره دارد تنها مي‌ماند

نقل از وبلاگ آموزش http://www.shimi89-90.blogfa.com/

 



ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

با سلام :

پاورپوینت آموزشی شیمی را دانلود نمایید . ( با تشکر ازگروه شیمی لامرد : خانم منصوری )

فصل چهار-ترکیبات کووالانسی سال دوم دبیرستان به صورت powerpoint

HyperLink
فصل چهارم ترکیب های کووالانسی.ppt
1.28 MB

اموزش اسید و باز ها به صورت پاورپوینت

HyperLink
اموزش فصل اسید و بازها.pptx
3.68 MB

لینک دوم دانلود :

 



ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1389/08/21
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1388/02/11
 

با سلام :

تعدادی مقاله شیمی را در ادامه دریافت نمایید .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

با سلام :

در ادامه تعدادی انیمیشن های شیمی با فرمت EXE  را دانلود نمایید .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1388/01/21
 

با سلام:

فسفرسانس و فلوئورسانس پديده هايي هستند كه در آنها يك ماده خاص كه بطور عام به آن فسفر گفته

ميشود پس از قرار گرفتن در مقابل نور مرئي يا غيره مرئی يا حرارت ( تحريك شده ) اين انرژي را در خود

ذخيره مي كند و سپس آن انرژي را بصورت طيفي از امواج مرئي در طول مدت زماني منتشر مي كند .

اگر اين بعنوان شباهت اين دو پديده باشد تفاوت آنها در اختلاف زماني بين اين دو دريافت و تابش يا به

عبارت ديگر دوام تابش است ....



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1388/01/21
 

با سلام :

به طور كلي در تعريف عطر ميتوان گفت كه عطر مجموعه اي از مواد خوشبو كننده بعلاوه يك حلال

مناسب است اجزاي اصلي يك عطر را

1- حلال يا حامل   2  - مواد تثبيت كننده     3   - عناصر خوشبو تشكيل ميدهند .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : چهارشنبه 1388/01/19
 

با سلام :


اورانيوم که ماده خام اصلي مورد نياز براي توليد انرژي در برنامه هاي صلح آميز يا نظامي هسته اي است، از طريق

استخراج از معادن زيرزميني يا سر باز بدست مي آيد. اگر چه اين عنصر بطور طبيعي در سرتاسر جهان يافت ميشود اما تنها حجم کوچکي از آن بصورت متراکم در معادن موجود است ...



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : دوشنبه 1387/12/05
 

با سلام :

لیست آنیون ها و کاتیون هایی که دانش آموزان و داوطلبان کنکور در درس شیمی

 به آن نیاز دارند .


برچسب‌ها: مطالب و سوالات شیمی 2

ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : چهارشنبه 1387/10/04
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : دوشنبه 1387/09/18
 

انواع پيوندها

1- پيوند يوني: نيروي جاذبه قويي است كه بين يون‌هاي با بار مخالف وجود دارد. اين پيوند نتيجه‌ي

انتقال الكترون از اتم فلز به اتم نافلز است. پيوند يوني را پيوند الكترووالانسي نيز مي‌نامند. ترکیبات

 یونی متشکل از تعداد زیادی آنيون وكاتيون هستند که با طرح معین هندسی در کنار هم قرار گرفته

‌اند و یک بلور بوجود می‌آورند. هر بلور ، به سبب جاذبه‌های منفی ـ مثبت یونها به هم ، نگه داشته

شده است.  فرمول شيميايي یک ترکیب یونی نشانه ساده ‌ترین نسبت یونهای مختلف برای به

 وجود آوردن بلوری است که از نظر الکتریکی خنثی باشد... . 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 پيام هاي متفاوت آب                          
 
يا
شهادت و گواهي آب
 
 Miraculous Messages from Water
 
يك محقق ژاپني با انتشار يافته‌هاي تحقيقات خود مدعي شد كه مولكول‌هاي آب نسبت به مفاهيم
 
انساني تأثيرپذيرند.

نظريه اين محقق ژاپني كه تاكنون از سوي مؤسسات علمي فيزيكي و زيست‌شناسي مورد تأييد
 
 قرار گرفته است، مبتني بر بررسي نمونه‌هاي فراواني از كريستال‌هاي منجمدشده آب و مقايسه آن
 
 با يكديگر است.

 


ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 

با سلام :

مول واحد اصلی اندازه گیری در شیمی است و به صورت زیر تعریف می شود.

یک مول برابر است با تعداد 1023×022/6 ذره از هر ماده، خواه این ماده عنصر

 باشد یا ترکیب ... .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : چهارشنبه 1387/08/08
 

با سلام :

بشر از دیر باز با مفهوم ساده اسید آشنایی داشته است. در حقیقت این مواد، حتی قبل از آنکه

شیمی به صورت یک علم در آید، شناخته شده بودند. اسیدهای آلی همچون سرکه و آبلیمو و آب

غوره از قدیم معروف بودند. اسیدهای معمولی مانند اسید سولفوریک ، اسید کلریدریک و اسید نیتریک

 بوسیله کیمیاگران قدیم ساخته شدند و بصورت محلول در آب بکار رفتند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : شنبه 1387/08/04
 

با سلام :

در ادامه با مقاله ای در مورد آب سنگین آشنا شوید .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1387/08/03
 

با سلام :

در این مقاله انواع ذرات زیراتمی (Subatomic Particles) را به طور مختصر معرفی می کنیم.


 هادرون – باریون – بوزون – فرمیون – لپتون – بوزون های شاخص –اتم گلوئن – نوترینوها –

موئون – مزون – کوارک – پیون و .... هادرون ها (Hadrons): ذرات زیراتمی ای هستند

که از فرمیون هایی چون کوارک و آنتی کوارک و بوزون هایی چون گلوئن تشکیل شده اند

.
 این ذرات نیروی قوی هسته ای اعمال می کنند. هادرون ها مانند دیگر ذرات دارای عدد

کوانتومی هستند. این ذرات ممکن است در دما یا فشار بسیار پایین خودبه خود از بین بروند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1387/08/03
 

با سلام :

 شيمي علم اتم‌ها، پيوندها و مولكول‌هاست. دانشي كه مي‌تواند خواص ماده،

چگونگي تغييرات و شيوه توليد آن‌ها را از هسته اتم گرفته تا كهكشان‌ها بررسي

كند و رشته شيمي، رشته‌اي است كه به پرورش متخصصاني مي‌پردازد كه با

مطالعه و تحقيق و آزمايش به ابداع و نوآوري پرداخته و يا فرآورده‌هاي شيميايي

را كنترل مي‌كنند... .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1387/07/26
 

با سلام :

مس اولین عنصر شناخته شده است و فلزی نسبتا قرمز رنگ است و از پرکاربردترین

فلزات در صنعت است.مس در انواع مختلف غذاها، آب آشامیدنی و هوا وجود دارد.

به همین دلیل روزانه ما مقدار قابل توجهی مس از طریق خوردن، آشامیدن وتنفس

دریافت می کنیم.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1387/07/26
 

با سلام :

برای بررسی ایزوتوپها از طیف نگار جرمی استفاده می شود.دستگاههایی از این نوع ابتدا

 توسط فرانسیس استون (۱۹۱۹) و آرتور دمپستر (۱۹۱۸) با پیروی از اصول روشهایی که

جی جی تامسون در ۱۹۱۲ ارایه کرده بود ساخته شد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : جمعه 1387/07/26
 

با سلام :

محلولی که در آن ، جسم حل‌شده به صورت مولکول یا یون با جسم حل‌نشده در حال

تعادل باشد، آن را "اشباع شده" می گویند... .



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : یکشنبه 1387/07/21
 

با سلام:

بمب اتمي سلاحي است كه نيروي آن از انرژي اتمي و بر اثر شكاف هسته (فيسيون ) اتمهاي

 پلوتونيوم يا اورانيوم ايجاد مي شود .در فرآيند شكافت هسته اي ، اتمهاي ناپايدار شكافته و به

اتمهاي سبكتر تبديل مي شوند . ...



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )
 
تاريخ : دوشنبه 1387/07/15
 

با سلام :

با چند دیکشنری شیمی به صورت لاتین در ادامه آشنا شوید.

A-Z شیمی

A-Z شیمی

دیکشنری شیمی(۱)

دیکشنری شیمی (۲)

دیکشنری شیمی (۳)

دیکشنری شیمی (۴)



ارسال توسط علی حیدری جابری (دبیر شیمی )

اسلایدر

دانلود فیلم